در قرآن کریم نفس اماره چگونه بیان شده است؟
نفس امّاره:
همان نفس سرکش است که انسان را به گناه فرمان میدهد و به هر سو میکشاند. لذا به او اماره گفتهاند. در این مرحله عقل و ایمان آن قدرت را ندارد که این نفس را رام سازد، بلکه در موارد زیادی تسلیم او میشود: «إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّیَ إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَّحِیمٌ ؛پس هرگز نفس خویش را تبرئه نمیکنم که نفس بسیار به بدی ها امر میکند مگر آن چه که پروردگارم رحم کند، پروردگارم غفور و رحیم است». این آیه اشاره دارد که تمام بدیها از نفس سرکش است، لذا حضرت علی ـ علیه السلام ـ می فرماید: «نفس پیوسته خواهان نافرمانی و معصیت است».
اگر انسان دنبال هوی و هوس و نفس اماره برود و از خدا غفلت کند از اوج تکامل الهی سقوط میکند چنان که بلعم با عورا که این آیه درباره او نازل شده است گرفتار هوای نفس شد و از آن مقام والا تنزل کرد به طوری که خداوند او را به سگ تشبیه نموده است
ویژگی های نفس اماره:
1-مطیع هوی و هوس:شیطان عمل بدش را برای او زینت داده و بر قلب او پردهای کشیده که خیر و شر را تشخیص نمیدهد و همیشه مانند انسان های جاهل و نادان فکر میکند، «إِن یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَمَا تَهْوَى الْأَنفُسُ ؛ آنان جز از گمان های بیاساس و از هوای نفس پیروی نمیکنند». گاهی آن چنان مطیع نفس اماره هستند که عقل هیچ کاره میشود و تمام امور به دست هوی و هوس و نفس اماره است. لذا حضرت علی ـ علیه السلام ـ میفرماید:
کم من عقل اسیرٌ تحت هوی امیر؛پس بسیار عقلها و خردها که شهوات بر آن ها حکومت میکند.
گاهی اطاعت انسان از نفس اماره از این هم بالاتر میرود و تابع خواست های نفس افسار گسیخته میشود که هوی و هوس او معبودش میشود. أَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ ؛آیا دیدی کسی را که هوس های خود را خدای خود قرار داده است.
2-کینه توزی و دشمنی:در جریان قتل هابیل به دست قابیل خداوند میفرماید: «فطوعت له نفسه قتل اخیه فقتله؛ نفس سرکش کم کم او را به کشتن برادرش ترغیب کرد و (سرانجام) او را کشت.
گاهی اطاعت انسان از نفس اماره از این هم بالاتر میرود و تابع خواست های نفس افسار گسیخته میشود که هوی و هوس او معبودش میشود
3-تشبیه فرمان بر نفس به سگ: «... وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَث ذَّلِکَ...» ؛ او از هوای نفس پیروی نمود سرگذشت او همانند داستان سگ است که اگر به آن حمله کنی زبان از دهان بیرون میآورد و اگر رهایش نمایی باز زبانش را خارج میسازد.
اگر انسان دنبال هوی و هوس و نفس اماره برود و از خدا غفلت کند از اوج تکامل الهی سقوط میکند چنان که بلعم با عورا که این آیه درباره او نازل شده است گرفتار هوای نفس شد و از آن مقام والا تنزل کرد به طوری که خداوند او را به سگ تشبیه نموده است. او به جای این که از علوم و دانش خویش برای رشد استفاده کند به پستی گرایید و بر اثر پیروی هوی و هوس مراحل سقوط را طی کرد خداوند هم او را به سگ تشبیه میکند که اگر به او حمله کنی دهانش باز و زبانش بیرون است و اگر او را به حال خود و اگذاری باز چنین است، او بر اثر شدت هواپرستی یک حالت عطش نامحدود به خود گرفته که همواره به دنبال دنیا پرستی میرود.
پیامبر درباره تشبیه نفس اماره میفرماید: «و مثل النفس کمثل النعامة تاکل الکثیر و اذا حمل علیها لا نظیر و مثل الدّفلی لونه حسن و طعمه مرّ؛ مَثل نفس، مَثل شترمرغ است که زیاد میخورد، ولی وقتی که چیزی روی او گذاشتی پرواز نمیکند و مَثل نفس، مَثل خر زهره است که رنگش زیبا است امّا طعمش تلخ است».
منبع : اندیشه قم